SE TILBUD [FRI FRAKT OVER 3000*]

Fargerom og fargeprofiler

I de to andre delene har spesielt fargeprofiler blitt nevnt, men hva er egentlig en fargeprofil? Her får du en liten forklaring slik at du forhåpentligvis forstår hvordan det hele henger sammen.

 

Et bilde kommer fra kamera, via skjermen hvor du redigerer og ender til slutt på nett, eller printet på papir, lerret osv. Fargestyring handler om at alle enhetene du ser bildet på gjengir fargene likt, slik at du kan stole på det du ser og redigere bildet slik at det blir slik du vil ha det.

 

Alle behandler farger ulikt, men fargerommet gjør det mulig å sammenligne. Se på det som et kart som det er mulig å navigere etter. På samme måte som koordinater gir deg en nøyaktig lokasjon på kartet, gir de deg en nøyaktig lokasjon i fargerommet.

 

Du har kanskje hørt om AdobeRGB og sRGB. Dette er to svært vanlig fargerom i fotoverden. Innen video er REC.709 og REC.2020 vanlige fargerom. Ofte kan du velge å ta bilder i ulike fargerom i kamera. Kanskje har du sett at kamera ditt kan ta bilder i både AdobeRGB og sRGB. Kanskje har du hørt at AdobeRGB er bedre? Det er fordi det er et større fargerom, men ulempen er at det ikke støttes av alle printere, skjermer eller nettlesere. Derfor kan det lønne seg å ta og redigere bilder i AdobeRGB, men softproofe ned til sRGB når bildet skal ferdigstilles slik at du oppnår best mulig kompatibilitet.

 

Enkelt forklart er fargerom altså hvilke farger, eller hvor mange nyanser, som kan gjengis. Fargeprofiler, eller ICC-profiler, derimot er det som gjør det mulig å oversette de ulike enhetene til hverandre. På denne måten kan du benytte deg av softproofing for å vise på skjermen hvordan bildet ser ut på papir.

 

Det som gjør det hele komplisert er at det er mange faktorer som påvirker. Ett papir vil gjene ha en egen ICC-profil, men printeren det printes på påvirker også. Derfor lager vi våre egne ICC-profiler som er tilpasset akkurat våre printere og akkurat våre papirtyper. Det gir en mest mulig nøyaktig gjengivelse.

 

Det viktige her er at du kjenner til hva et fargerom er, og at det finnes fargeprofiler som oversetter fargene mellom ulike enheter. Kjenner du til dette er du i stand til å ta kontroll, og sikre at fargene du jobber med blir riktige.

 

Ønsker du å lese deg opp på fargeprofiler, fargerom og fargebehandling? Cambridge in Color har en ypperlig guide.

 

Bilder hentet fra Wikipedia: Det er en illustrasjon som viser omfanget av ulike fargerom. ProPhoto RGB har størst dekning, deretter har Adobe RGB nest størst dekning, mens sRGB har minst. Bildet viser også dekningen til en Epson 220 printer med matt papir. Bildet er originalt bruk i A Color Managed Raw Workflow - From Camera to Final Print (.PDF) Bildet laget av Jeff Schewe

Kalibrering

Softproofing

Fargerom og fargeprofiler

Klargjør for print/web